Створення професіограми

Система вимог до людини з кожної професії називається професіограмою. Професіограма — це спеціальна карта, яка містить розгорнутий перелік умов і характеристик трудової діяльності по конкретній професії, її окремих вимог і професійно важливих якостей, якими повинен володіти працівник.
Перелік вимог професії до психіки людини та необхідних здібностей складає психограму професії.
Під професійними здібностями розуміють достатньо стійкі властивості особистості, які змінюються в процесі діяльності і забезпечують її успішність та вдосконалення.
Професіограма містить:
  • загальні відомості про професію та її динаміку в зв’язку з розвитком науки і техніки, соціальне та економічне значення;
  • виробничу характеристику професії, опис трудового процесу (наводяться назви знарядь праці, за допомогою яких виконується робота, вказується рівень фізичного і психологічного напруження (значне, помірне, незначне), робоча поза тощо;
  • санітарно-гігієнічні умови праці з виділенням професійних шкідливостей і переліком фізіологічних умов та медичних протипоказань;
  • перелік обсягу знань і умінь, які необхідні для успішної професійної діяльності, з виділенням тих, що визначають професійну майстерність;
  • характеристику видів і тривалості професійного навчання, можливості підвищення кваліфікації;
  • психограму, тобто характеристику психологічних вимог професії до людини з виділенням основних і бажаних психічних особливостей, а також психофізіологічних протипоказань.
Серед психологічних і психофізіологічних вимог основними є такі:
  • типологічні особливості (сила, врівноваженість, рухливість нервових процесів);
  • сенсорні якості (гострота зорової, слухової, тактильної чутливості);
  • швидкість розпізнавання сигналів;
  • сприймання предметів у статиці і динаміці;
  • увага (концентрація, розподіл, переключення, стійкість);
  • пам’ять (особливості, обсяг);
  • мислення (аналіз, синтез, абстракція);
  • емоційно-вольова сфера (емоційна стійкість, здатність до ефективної діяльності в екстремальних умовах тощо);
  • особистісні якості (організованість, здатність до співробітництва, комунікативні якості, відповідальність, інноваційність і т. ін.).
Кожна професія ставить різні вимоги до фізичних, психофізіологічних та психологічних властивостей людини. Такі вимоги називають характеристиками професії. Комплекс психофізіологічних і психологічних характеристик складає психограму професії, графічне зображення якої називається психологічним профілем професії. В психограмах вимоги професії до різних властивостей працівника оцінюються в балах в діапазоні від 1 до 5 (від незначної до високої).
Приклад професіограми професія менеджера
омпоненти
Зміст
1 . Зміст праці
Менеджер організовує, координує, оцінює і стимулює діяльність роботи підприємства з метою підвищення продуктивності і якості праці,а також перспективного розвитку підприємства й досягненню максимального прибутку. Планування і прогнозування діяльності підприємства (фірми, органі-зації); управління трудовими ресурсами; регулювання відносин між працівниками і підприємствами; оцінка роботи структурного підрозділу і здібностей кожного працівника; організація добору, підготовки і розміщення кадрів; правове забезпечення проведення організац.-ек. політики, вільного наймання; впровадження передової інформаційної технології, прийняття самостійних, нестандартних рішень.
2. ПВЯ робітника
2.1. Психофізіологічні параматри
Вміння спілкуватися з людьми і регулювати свою поведінку. Прагнення бути лідером, здатність до керівництва. Сильні вольові якості. Готовність до розумного ризику. Прагнення успіху, честолюбство. Здатність до домінування в екстремальних умовах. Самодостатність особистості. Комбінаторно-прогностичний тип мислення.
2.2.Особистісні якості
Ерудованість, енергійність, впевненість у собі, прийнятих рішеннях,цілеспрямованість,тактовність,дієвість,вимогливість, критичність,гнучкість, креативність, високі організаторські здібності,компетентність,широкий кругозір, активність, самоконтроль,відповідальність, наполегливість, самовладання, контактність, рішучість, потреба в досягненнях, терпіння, коректність.
2.3.Інтелектуальні якості
Високий рівень загального інтелекту, перевагу мають особи з високим рівнем вербальних здібностей.
3. Знання, вміння, навички.
Повинен знати певну галузь менеджменту, економіки, організації виробництва і керування, право, соціологію, психологію. Володіти знаннями і практичними навичками в різних напрямах формування і раціоналізації структури та психології процесів управління кадрами; соціально-економічною і рекламною інформацією; мистецтвом керування людьми і способами підвищення ефективності виробництва.
4. Умови роботи.
У приміщенні, а також за його межами. Знаряддя праці: комп’ютери, оргтехніка. Предмети праці: майстерні і трудові ресурси, нормативні документи, способи комунікації й інформації, економічні і статистичні звіти, довідники.
5. Медичні протипоказання.
Захворювання, пов’язані з порушенням психіки.
6. Вимоги до професійної підготовки.
Необхідні аналітичні здібності, розвиті комунікативні навички, уміння працювати з людьми, чуйність, проникливість, стресостійкість, витримка, здатність без напруги тривалий час контактувати з великою кількістю людей, розвиті організаторські здібності, відповідальність, організованість, заповзятливість, уміння працювати з документацією. Навчальння: економічні університети, ВУЗи з підготовкою бакалаврів та магістрів з ек.-підприємницького напряму, шк. ділової адміністрації та бізнесу.
7. Сегмент на ринку.
7.1. Близькі професії.
Область економіки, керування, менеджменту, психології, педагогіки. Фахівець кадрової служби, референт, організатор діловодства, секретар адміністративних органів, інспектор з кадрів, керівник адміністративних підрозділів, начальник відділу і т.д.
7.2. Діапазон посад.
Керівник – заступник керівника організації -адміністратор-менеджер організації.
7.3. Попит професії на ринку праці
Професія затребувана на ринку праці. Особливо в області торгівлі, сфері послуг і на виробництвах, що розширюються й розвиваються.

Комментарии